A templomlátogatás
Hétvégén ellátogattunk a Pune külvárosában lévő Shri Saibaba templomba. A templom az Alandi (erről a faluról tettem fel képeket pár napja) felé vezető út mellett van. A templomba nem lehet bemenni cipőben, csak Noéminek nem kellett leadni a cipőjét a bejáratnál. Igaz, ő nem ment le egy percre sem az ölünkből. A bejárat előtt volt egy kétes tisztaságú cipőmegőrző, ahol ingyen őrizték a cipőnket. Adtak róla ruhatárjegyet is. Itt is mindenhol, mindenki minket bámult. A templomban több helyiség volt, mindegyikben színes installációk, középen pedig egy nagy Gaṇpati szobor, de azt valamiért üveg mögé tették. A templom névadójának, Shri Saibabának is láttuk a szobrát. A templom szerencsére nagyon tiszta volt, mindenhol márvánnyal burkolva, így nem volt kellemetlen mezítláb tapicskolni. A bejáratnál állt egy fekete tehénszobor, nyakában virágfüzérrel. Noéminek ez tetszett a legjobban, mutatta, hogy a tehén nyakában van a virág. A kijáratnál vettünk 5 rúpiáért karkötőt (wish bracelet), amit csak akkor szabad levenni, ha teljesül az ember kívánsága.
Ki volt Shri Saibaba?
Shri Saibaba spirituális guru és fakír volt. Valamikor 1838-1919 között élhetett, de a pontos születési dátumát és az igazi nevét nem tudni. Amikor őt magát kérdezték a múltjáról, akkor általában megfoghatatlan válaszokat adott. Azóta persze sok közösség állítja, hogy közülük származik Saibaba, de semmire sincs bizonyíték. Mindenesetre fakírként öltözött, mert állítólag sok időt töltött muszlim fakírokkal. A fakír viselet egyébként térdig érő ruha és szövetsapka. Saibabát muszlim fakír viselete miatt néhány hindu faluban ellenségesen fogadták, volt ahol kövekkel dobálták meg. Amikor letelepedett Shirdi-ben, négy-öt évig egy indiai orgonafa alatt élt és hosszú sétákat tett a dzsungelbe, ahol meditált. Saibaba szórakozása a tánc és az éneklés volt. 1910 körül eljutott a híre Bombay-ba, azután sokan keresték föl és egyre népszerűbb lett. Akkor kezdték feltételezni róla, hogy avatar és csodákat tud tenni. A hinduk és a muszlimok ugyanúgy tisztelik, mivel nem tudni bizonyosan, hogy ő maga hindu, vagy muszlim volt-e. Híveit szeretetre, megbocsátásra, mások segítésére, belső békére, az Isten és a guruk iránti odaadásra tanította. Nem tett különbséget az emberek között vallás vagy kaszt alapján. Gyakori mondása volt, hogy „Higgy bennem és az imád meghallgattatik”. Hívei sok csodatételről számolnak be. Shri Saibaba egyszerre több helyen is jelen tudott lenni, gondolatolvasó volt, és az ördögűzéshez is értett. Továbbá el tudta téríteni akaratával a Yamuna folyót és vízzel tudott tüzet gyújtani. Természetesen meggyógyította a gyógyíthatatlanokat, ha pedig valakit megvertek, rajta mutatkoztak a sérülések. Halála után feltámadt a harmadik napon és megakadályozta, hogy egy mecset a hívőkre omoljon.
A templom kívülről
A cipőmegörző
A templom belülről
A templom udvara
Shri Saibaba szobor
A fekete tehén virágfüzérrel és látogatókkal
Noémi mutatja, hogy a tehén nyakán van a virág
A karkötőárus
Shri Saibaba
Shri Saibaba